Procházíte se občas u Vás po městě a nestačíte se divit, jak se mění složení obchodův centru a přilehlých ulicích. Některé krámky vydrží roky, ale přesto se nakonec ztratí a jiné sotva jednu sezónu.
Jsou na vině vysoké nájmy nebo nezájem zákazníků? Chodíte ještě nakupovat do města nebo se soustředíte jenom na návštěvy nákupních center a na objednávání zboží přes internet?
Jdu-li po ulici a všimnu si, že zase nějaký obchod zavřel a nahradil ho v lepším případě jiný, případně nějaká hospůdka, přijde mi to líto. Pak si uvědomím, že jsem tam vlastně ani jednou nebyla nakoupit, jen jsem se stále chystala. Nebo jsem tam byla jednou, dvakrát. Chovají-li se ostatní stejně, není se čemu divit, že krámek již neexistuje. V horším případě po něm zůstaly prázdné prostory k pronájmu, o které nikdo nejeví zájem.
Zavítáte-li o víkendech, ale i během týdne do obchodních center, nemáte většinou skoro kde zaparkovat a všude plno lidí. Rodiče odloží děti do dětského koutku a vydají se za nákupy. Cestou posedí chvilku v kavárně na kávě a mrknou, zda nezajít večer do kina. Po nákupech si ještě zajdou na oběd nebo na večeři do nějakého rychlého občerstvení. Vše pod jednou střechou, nepřízeň počasí nevadí, nemusí se nikam přebíhat, je teplo, bundu lze nechat v autě a auto není daleko, netřeba tahat těžké tašky stovky metrů. Výhody nákupů pod jednou střechou jsou nesporné.
Přesto, jsou tam i nevýhody. Nezdravý vzduch z klimatizace, neustálý hluk a šum, větší riziko přenosu kapénkových infekcí, riziko okradení kapesními zloději, tlačenice u pokladen. Nájmy bývají taktéž vysoké a většinou zde najdete jen obchody známých řetězců s oblečením, obuví, klenoty, spodním prádlem, sportovními potřebami, kabelkami, hračkami a elektronikou.
Menší kamenné obchody mají své kouzlo a prodavačka si Vás bude více hledět. Najdete tam věci, které ve velkých řetězcích nekoupíte, ale holt se více nachodíte a auto budete muset nechat zaparkované kousek dál.
Tak je nenechme zmizet z našich měst, byla by to škoda.